FLYTSONEN

Foto: Filippa Tredal Tekst: Mai Eckhoff Morseth Styling: Tone Kroken 

Det nyoppussede atriumhuset er en studie i estetisk balansekunst


Varm eik mot grå mikrosement. Konjakkfarget skinn mot utallige nyanser av hvitt. Bruktfunn mot stramt design. Det er hevet over enhver tvil at her bor en estetiker som behersker kontrastenes kunst.

Atriumhuset fra 70-tallet hadde ligget lenge på markedet da Maiken og Mattias Richardsen-Nordeng valgte å legge inn bud. Huset var sist renovert for rundt 15 år siden, og bar preg av lettvinte løsninger.

– Mange slet nok litt med å se potensialet i det, tror Maiken. Det gjorde ikke hun. Å svinge med tryllestaven i interiøret er nettopp det hun lever av i jobben som boligstylist, og et hus som befant seg et sted midt mellom innflyttingsklart og totaloppussingsobjekt var for henne midt i blinken. 

– Vi forelsket oss i de store vinduene fra gulv til tak, som gjør at huset bader i naturlig lys. At huset er så stort gjorde at vi bare så uendelige muligheter. Planen var først å pusse opp rom for rom over litt tid. Her skulle de uansett bo lenge, og hadde ikke dårlig tid. 

– Hvem vi prøvde å lure vet ikke jeg, ler Maiken. De endte med å rive ned alt innvendig for å bygge opp på nytt. Underveis fikk de seg en ordentlig tidsreise:

– Det eneste vi ikke har pusset opp, er badet og vaskerommet, sier Maiken. Noe sier oss at det kun er et tidsspørsmål. Her i huset lider man ikke av arbeidsvegring. Maiken er av typen som dersom hun mangler et bilde på veggen, bare maler et selv. Det er jo ikke noe å være redd for?